Saturday, August 13, 2005

Ungu Violet

"Sepenuhnya aku ingin memelukmu
Mendakap penuh harapan
Tuk mencintaimu
Setulusnya aku akan terus menunggu
Menanti sebuah jawaban
Tuk memilikimu"

Menghayati satu lagi buah tangan karya artisan Indo, mengetuk pintu hati untuk mencatatkan satu lagi perasaan indah yang berjaya diekspresikan dilayar perak dengan baik sekali. Bermula dengan starting cerita yang mempunyai konflik kepada watak utmanya, Lando dan bersambungan hingga ke akhir cerita, Ungu Violet membawa kita ke suatu daerah yang sebenarnya "biasa" dihati kita (walaupun kita tidak berada di tanah air yang sama dengan mereka). Kerana persoalan ceritanya sangat universal iaitu : CINTA. Kisah cinta yang diangkat bersama-sama sedikit sebanyak nilai kekeluargaan, seni tari bumi Indo dan juga tarikan actress utamanya, Dian (sebagai Kalin). Sebenarnya Ungu Violet adalah sebuah cerita biasa.

Cuma apa yang menjadikan ianya luar biasa (pada pandangan mata ini) ialah, kisahnya adalah seperti kisah kebanyakannya daripada kita. Yang ada cita-cita untuk memperbaiki diri, mencari kerja yang lebih baik untuk membantu keluarga, tentang ada antara kita yang sempit fikir akalnya bila menghadapi sesuatu penyakit hingga sanggup menolak keindahan cinta, dan juga tentang kita yang sering kali terperangkap dalam perasaan cinta.

Bertanya pada Eina, scene mana paling dingati:
"Scene Kalin mengintai Lando dari booth tiket"
Dan mafiaries:
"Scene Kalin dan Lando, memegang titik hujan bersama-sama dalam mata Kalin tertutup oleh kebutaannya dan hanya tangan Lando mengarahkan tangannya pada titis hujan"
[Perasaan percaya pada orang yang kita sayang, membolehkan walau dalam mata yang tertutup, kita mampu merasai indahnya sesuatu itu tanpa perlu melihat].

** Nanti bila anda menonton, perhatikan scene-scene ini ya! **

Ungu Violet berakhir dengan satu perasaan cinta yang mendalam. (Indah). Mungkin itu satu perkataan yang terbaik dapat dituliskan untuk menilai kehadiran Ungu Violet ditengah-tengah perasaan cinta yang kadang-kala terusik oleh perkara-perkara kecil. Betapa Ungu Violet mencetuskan perasaan menghargai keluarga, meghargai insan yang menyayangi kita, dan mempertahankan persahabatan.





Begitu sempitnya waktu,
Begitu besarnya cinta.

Gambar petikan daripada filem Ungu-Violet adalah milik Sinemart Production.

2 comments:

Anonymous said...

"Ungu Violet adalah sebuah identitas yang tercipta dalam perjalanan yang sangat panjang. Untuk mencipta dan kemudian lahir melalui sebuah emosi dan ekspektasi yang terwakili dalam rasa biru dan merah yang kemudian bersatu menjadi ungu. Ungu yang mewakili rasa romantis, manis, mimpi, dan misterius. Ungu yang bergerak ke titik keindahan dalam keseimbangannya menjadi violet." This is actually the director's statement.So terjawab la persoalan naper mesti 'Ungu Violet'. And truly, this movie really brings out all of the emotions stated above.Hmm...

mafiaries said...

Timer kasih atas komen tu. (Gembira hati bila awak komen...)