Wednesday, August 24, 2005

Migraine Headache

A migraine headache is a severe pain felt on one, and sometimes, both sides of the head (emh..ada,ada rasa nih). The pain is mostly in the front around the temples or behind one eye or ear (ya..selalu sakit belah tuh). Besides pain, you may have nausea and vomiting, and be very sensitive to light and sound(takdelah muntah2, tapi light sensitive ahh, bunyi2an ok). Migraine can occur any time of the day, though it often starts in the morning (tak jugak start pagi, kadang2 tu main belasah sukahati dia je nak datang). The pain can last a few hours or up to one or two days(Sigh...).

Setelah "mendiagnosis" diri sendiri, saya rasa ada jugak simptom2 migraine nih kat diri yang satu ni. Kesian kepala, kesian badan. Tak boleh nak amik Paracetamol, nanti effect kat hati yang jugak tak berapa baik nih pulak. Itulah..lepas satu, satu.
Besar betul dugaan berkaitan dengan penyakit ni. Badan yang baik adalah impian setiap daripada kita. Masa kecik2 dulu, walaupun aktif, jika dah besar(dewasa) amalan kesihatan yang baik tidak dilakukan, seperti makan dengan betul dan amalan senaman, badan yang nak pakai lama ni boleh jatuh sakit ooh.. Tetapi sebenarnya, pokok utama kepada maslah kesihatan ii adalah apa yang kita makan. Sebab, setiap zat makanan yang masuk dalam badan kita sebenarnya menyumbang kepada pembentukan badan kita. Daripada protein yang kita makan, tisu2 baru akan dibentuk dan yang rosak akan diperbaiki, karbohidrat pula akan menjanakan tenaga untuk aktiviti fizikal badan.
Lemak. Orang selalu mengaitkan lemak sebagai punca penyakit. Hakikat umumnya, lemak penting untuk metabolisme badan. Tak semua lemak adalah "lemak jahat", yang mebawa penyakit. Kalau kita belajar lebih jauh, ada dua kategori lemak atau bahasa yang selalu kita dengar lemak ialah cholestrol, jadi ada 2 jenis cholestrol. Iaitu LDL (Low density lipoprotein) dan HDL (High density lipoprotein). Dua2 ni kita makan setiap hari. Tapi salah satu adalah "lemak jahat" yang kita patut kurangkan. Ianya adalah LDL. LDL yang berlebihan ini boleh meyebabkan berlaku pembentukan atherosclerosis (iaitu salur darah tersumbat dengan LDL nih). Akibatnya , kita boleh kena serangan jantung dan darah tinggi.
Berbalik kepada apa yang kita makan tadi, sebenarnya kita selalu tak kisah dengan apa yang kita makan. Goreng2 nih dah jadik macam satu tabiat harian kita. Ditambah pulak dengan masakan lemak2 yang bagi kita sungguh menyelerakan. Itu tak kira lagi dengan fast food yang rajin kita makan. Semua ni adalah sumber kepada masalah dalam badan kita dikemudian hari.
Jadi, apa nak buat nih?
Nak kena berhenti makan apa? Kepala makin sakit, dan ditambah sakit lagi bila tengok harga untuk makanan diet, huh.. mahal giler! Macam mana nak diet?

1 comment:

Anonymous said...

hai...kite kawan Diman...mau tempah jiwa kacau tak??? tempahlah dgn kita...tak perlu byrn pos sebab kite dekat jek..Fakulti Sains