Friday, October 12, 2007

CyberCafe


sejak ada streamyx dirumah, gua dah tak jenguk cybercafe dekat rumah mertua gua tu.sebelum ni,dalam seminggu gua akan lepak sejam or dua jam kat cybercafe yang bingit tu.
Bukan lah sebab gua jatuh cinta ngan awek kat cybercafe tu, dan bukan jugak sebab gua suka PC dia yang banyak game, tapi gua suka usha-usha budak-budak bawah umur yang begitu asyik main permainan online/LAN seperti Counter Strike (CS).
Ya, kebanyakan mereka akan menjerit-jerit, memaki-maki kawannya di PC yang lain ketika bermain CS ini.Kalau pun bukan carutan yang merangkumi haiwan haram, mahupun bahagian badan yang tertentu sama ada kepunyaan mereka atau bukan kepunyaan mereka, memaki ni macam satu bentuk komunikasi antara mereka. Gua bukan la budak skema, tapi gua tak mencarut. Jadi bila budak-budak bawah umur ni tanpa segan silu mencarut,memaki dan menjerit-jeit, gua hairan sikit. Sikit la.
Tapi memang ramai budak-budak bawah umur ni yang suka bertandang ke cybercafe. Kalau bukan sebagai pemain CS, sekurang-kurangnya sebagai penyokong dan tukang sorak merangkap tukang maki.
Hari ni, gua masuk cybercafe kat desa pandan ni setelah sekian lama. Separuh premis ni diisi oleh budak tak cukup umur ni. Dan dah lama gua tak dengar makian "BODOH" bersahut-sahutan. Gua rasa, lepas raya ni tokei cybercafe ni lebih tersenyum lebar sebab budak tak cukup umur ni pasti kembali dengan WANG BESAR untuk menyambung pengajian CS mereka.
cartoon from www.getpakistan.com

4 comments:

pye:rudz said...

the same thing i keep telling people around me, budak2 skarang semakin kurang didikan (ajar). they no longer have any respect to people around them.
adakah ini harga yang perlu kita bayar atas nama kemodenan?
tepuk dada tanya selera.

Unknown said...

kat The Star arini, ada tulis, menurut kajian, mencarut di opis meningkatkan produktiviti...so, ko tak yah heran la....budak2 tu tengah praktis untuk hari tua....hahahaha

theotherunwise said...
This comment has been removed by the author.
theotherunwise said...

assalamualaikum mariaries,

sini dapat saya berkongsi dengan hang...

http://theotherunwise.blogspot.com

ikhlas,
chris aisha