Thursday, December 22, 2005

Kesihatan

Kebelakangan ini, kesihatan diri sentiasa menjadi sesuatu hal yang membantutkan perkara lain. Dalam kata lain, kesihatan diri sendiri baru2 ini sangat mengecewakan. Badan, kepala, perut, kaki… selalu sakit2. Kalau hari ini tak sakit kepala, mesti akan sakit perut. Kalau tak sakit perut, mesti badan terasa lemah yang akhirnya akan hanya membawa ke tempat pertiduran. Luka dikaki semkain merebak, entah kenapa lambat sungguh luka tu nak kering, dan sembuh.

Dalam seminggu, boleh kata kerap juga kepala ini dilanda sakit kepala. Kalau sikit, boleh jugak digagahkan untuk bergerak, tetapi ni satu penyakit yang buat kita terduduk dan tersandar. Kepala yang sakit ini bagaikan diikat dengan besi, kemudian besi itu diketatkan. Lagaknya seperti satu drama cina di tv, kisah pengembaraan ke barat oleh seorang sami bersama pengikut2 nya yang mana salah satunya adalah seekor beruk yg nakal; dan bila dia melakukan kesalahan besar, si sami akan membacakan mantera menybabkan satu objek dikepalanya yang seperti gelang itu akan mengecut dan mengikat kepalanya. Emh... seperti itulah kot rasanya setiap kali serangan sakit kepala itu berlaku. Akibatnya entah berapa banyak balm dan ubat tigerbalm tu dilumurkan dikepala. Dan jarang2 pulak dia baik dengan segera. Maka akan berlalulah satu lagi hari tanpa banyak perkara dapat dilakukan.

Perut pun sepakat, kalau hari ini kepala elok, maka dia akan memulakan episode kesakitannya. Bagaikan ada angin bergelodak didalam. Beberapa kali sudah berjumpa dengan encik tandas, tetapi penantian hanyalah seperti menunggu durian yang tidak gugur. Duduklah berapa lama, tetapi tiada apapun hasilnya.Dan sekali lagi tigerbalm akan disapu di perut, dan bergolek lagi dikatil.

Mungkin akibat tidak bersenam, badan semakin lama semakin berisi.perut semakin lama semakin ke depan. Bukanlah tak ada masa langsung, tetapi keazaman pun sangat rendah. Sekarang ni kaki pulak luka, menyebabkan kalau nak pakai kasut, kenalah tampal plaster. Pulak tu, luka tu semakin hari semakin besar, dan luas permukaannya semakin bertambah.huh, satu lagi alasan kenapa tak boleh nak pakai kasut sport dan kemudian berlari.

Apa akhirnya kepada episode kesihatan yang semakin terjejas ni? Umur baru masuk 26, tetapi badan semakin rendah daya kuat nya. Mesti lakukan sesuatu, dan hari ini sekurang-kurangnya telah lakukan sesuatu: menyedari yang sesuatu perlu dilakukan.

3 comments:

ladynina said...

whoaaa.. jumpa doc la dude ! muda lagi nih takkan dah sakit² badan kot.. heehee...

Sasha Farina said...

kena jaga makan kot? make sure eat a balanced diet meal 3 times a day ;)

mafiaries said...

terima kasih, Nina.
terima kasih, harsha.