Saturday, December 17, 2005

Baik Punya Cilok - preview


"Lu cilok gua, gua cilok lu"
Sebuah lagi buah tangan daripada aktor/pengarah/penyanyi/pelawak/penulis lagu/penulis skrip yang cuba mengembalikan senario "buddy movie" seperti waktu kegemilangan filem2 arahan Allahyarham Tan Sri P.Ramlee. Aben (Afdlin), Bob KP (Awie), Wak (AC Mizal) dan Jerry (Hans) adalah watak2 yang memberikan dimensi baru dalam teknik penceritaan dan garapan filem kita. Sesuatu yang berlainan, melalui flashback yang diadakan dengan still photo berbanding filem2 lain yang melakukan flashback dalam bentuk yang seperti biasa kita tonton. Penceritaan juga diselang selikan dengan gaya dikir barat atau bahasa ala berdikir, juga satu sentuhan yang segar dan boleh dibanggakan.

Baik Punya Cilok adalah filem mudah, kelakar dan dekat dengan kebanyakan daripada kita. Mengambil tema dan premis yang juga dekat dengan kita, gaya penceritaan nya yang bersahaja menjadikan Baik Punya Cilok adalah must see movie untuk kita semua. Bukan sekadar kodok2 yang sentiasa menyokong karya seni Afdlin, saya merasakan Baik Punya Cilok adalah filem yang sangat dekat dengan kita, maka adalah wajar kita menontonnya. Mungkin sesetengah daripada kita kurang gemar dengan sesetengah filem Melayu kerana paparan filemnya adalah terlalu berbeza dengan gambaran sebenar kehidupan realiti, tetapi Baik Punya Cilok adalah sebuah filem yang seperti sewaktu rakan karib kita bercerita kepada kita. Segar, jujur, mudah dan bersahaja.

Di filem nanti perhatikan babak2 berikut yang mana bila anda keluar panggung nanti, anda pasti akan ketawa sendiri, atau bila anda bercerita bersama rakan anda, ianya pasti akan menyebabkan anda (dan kawan anda) ketawa dan gembira:
1. Masa Bob KP diperkenalkan kepada penonton, siapa Bob KP, macam mana sikapnya..
2. Sesi latihan stamina yang dikendalikan oleh Bob KP untuk Aben, Wak, Jerry dan Leman (Harun Salim Bachik)
3. "Mana la keledek dan lobak aku ni?" Tengok apa yang berlaku...
4. Leman pergi carik stokin wanita untuk buat cover muka.

Ada lagi beberapa scene, tetapi adalah lebih baik korang semua saksikannya sendiri di pawagam bermula 22hb Disember ini..

Sesi preview Baik Punya Cilok yang berlangsung pada 13 Disember 2005 di GSC Midvalley yang lalu, menemukan saya dengan beberapa kodok yang sesama menyokong perjuangan seni Afdlin aka Cip Kodok (khususnya) dan juga industri filem Malaysia amnya. Terima kasih untuk Anne, daniel, eleen, fiza, amin, ana, lizzam, nana, lynnzul, wan, pye, shidah, nina, wan, dan core. Korang boleh gak klik kat nama2 diorang ni untuk review filem Baik Punya Cilok.

Well..
Good luck untuk Baik Punya Cilok, Well done Cip! Lu cilok 4 bintang dari gua!


nota: "kodok" adalah merujuk kepada penyokong2 Afdlin. maklumat lanjut sila layari blog Afdlin.

1 comment:

Anonymous said...

best ya?...ada ada ms br p tgk movie