Friday, February 22, 2008

Kenangan di MRSM - part II


Sambung sikit lagi, kenangan semasa aku di tingkatan 1 hingga tingkatan 3, di Maktab Rendah Sains MARA Terendak, Melaka. (Dulu dapat masuk MRSM rasa bangga jugak, sebab MRSM tak banyak macam sekarang.)

19. Hostel lelaki ada 6 (Blok A-F). Hostel perempuan, tak ingat. Yang aku tahu, ada blok lelaki mengamalkan sistem "pangkat" untuk penghuni-penghuni blok tersebut. Pangkat ni berdasarkan kamu di tingkatan berapa. Tak ingat sangat tahap pangkat ni, tapi yang pasti F1 adalah askar (tahap prebet jer) dan F5 adalah Mafia. Untuk form lain, ada pangkat as ninja kalau tak silap. Siap ada baju blok yang tertulis nama kamu sebagai golongan (berpangkat) apa.

20. Masih pasal hostel. Dalam satu tahun, ada satu masa homeroom akan buat lawatan sambil belajar ke hostel.Lelaki boleh pergi hostel perempuan, vice versa.Tapi dengan cikgu homeroom lah. Masa ni, boleh tengoklah betapa kemas (kononnya) hostel perempuan dan betapa bersihnya hostel lelaki (ni fakta.) Dan boleh juga tengok bendasing (baca: pakaian dalam wanita) yang tiada di hostel lelaki. Huhu.

21. Ada minggu bahasa inter-MRSM. Jadi boleh pergi melawat MRSM lain, kalau masuk bahagian la. Aku wakil MRSM Terendak dalam bahas bahasa melayu. Dapat pergi MRSM Kuala Kelawang.Jauh ke pedalaman!

22. Cikgu kat sini best.Paling best english teacher aku. Puan Hazalinda. Alamak..Teringat pulak kat cikgu ni. Cikgu paling bergaya kat maktab aku. Cikgu ni buat aku tak stress masa english subject. boleh tengok movie (paling ingat: The Last of the Mohicans), buat corelspeaking, tulis surat kat penpal luar negara. Tapi cikgu paling aku respect adalah cikgu sains aku, Cikgu Satari dan Puan Wan Ainizah. Aku percaya sebab mereka aku jadi pelajar yang baik. Tapi, ustaz bahasa arab aku adalah cikgu yang aku hormati sebab aku kagum melihat dia punya semangat mengajar bahasa arab. Aku mengaku, aku lemah subjek ni. Tapi, kalau cakap pasal Ustaz Bakar ni, aku akan ingat satu peristiwa apabila dia masuk kelas dan terus bercakap arab, walaupun kami terpinga-pinga tak faham. Sepanjang 45min. Tayib..tayib..na'am.

23. Kelas kat MRSM ada 25 pelajar per kelas. Jadi tumpuan cikgu2 pada kami lebih fokus berbanding jika ramai sangat pelajar. Dan kelas kecik buat aku lebih alert.

24. Di hostel, kalau ada roll-call, kena beratur/duduk dalam barisan kat tengah-tengah koridor. Roll-call ni untuk bagi tazkirah dan "hadiah" untuk kesalahan yang dibuat oleh junior. Cara panggil roll-call adalah "Rokol..rokol.." "Rokol..rokol" sampai semua orang keluar bilik dan duduk/diri di koridor.Dan ditumbuk,atau ditampar jika ada kesalahan.Bengong!

25. Hari ahad ada spot check, lepas PT kat padang. Katil kena cekang. Baling duit syiling mesti melambung. Kalau tak, cuci baju senior yang direndam 5hari (dari Selasa sampai Sabtu).

26. Pergi prep kena tuck in baju. Ini bagi memastikan ilmu kita kekal (terus tuck in) didalam otak (yalah..).

27. Pasal tuck in lagi. Masa PJ, atau sukan petang-petang, perempuan tak boleh tuck in baju sukan. Dan lelaki masih kena tuck in. Tapi ada gak perempuan yang tetap tuck in. Tak boleh tuck in untuk perempuan sebab nanti budak lelaki tengok... ehem.

28. Sesetengah junior beruntung dapat nama gelaran yang diberikan oleh senior. Kalau nama tu diturunkan dari generasi ke generasi, lagi power (Macam nama Poken - sejenis minyak rambut dalam tin berbentuk oval.Mungkin masih boleh ditemui di kedai rambut India). Bukan senang nak dapat nama macam tu. Dan kalau dapat nama ni, it's an honour. Ada jugak nama yang dicipta oleh senior dan diberikan masa orientasi. Antara nama dalam batch aku; Emon (Doraemon-Najib), Slipt (Zaiham), Prop (Azrai), Viken (aku tak ingat nama betul, nilah masalah yang boleh terjadi), PAIM (hafiz) etc. Tapi ada jugak nama gelaran yang batch kita sendiri yang bagi. Macam aku...dapat nama gelaran dan adik beradik 2 orang (berkongsi gelaran) daripada batch sendiri. Tak boleh bagi tahu.Rahsia. :)

29. Rumah sukan kami adalah nama-nama sultan Melaka, Mahmud (Biru); Muzaffar (Merah); Alauddin (Hijau); Mansur (Kuning). Eh, mansur biru ke kuning..?Aku...Aaaallaauuudinnnn!Clap!Clap! Clap!Clap!

30. Dan akhir sekali, aku menjalani awal remaja aku di MRSM Terendak.Maka banyaklah kenangan-kenangan sebagai budak lelaki baru akil baligh, dan baru nak kenal alam dewasa. Antara yang aku tak boleh lupa ialah masa aku kemas stor, aku jumpa satu bantal yang berlukiskan gambar bahagian tertentu tubuh perempuan dan banyak peta-peta pelik pada lubang yang dibuat dibantal tersebut. Emh...(Banyak lagi, boleh ke cerita? Atau mungkin cerita di entri lain yang bukan dibawah title kenangan MRSM.)

Wahai putera puteri bangsaku
Ayuh segera menuju
Mengikut gerak langkah maju
Bersatu mencari ilmu
Di zaman sains dan teknologi
Negara perlukan jasamu
Jangan rasa malas lagi
Bersama memegang teraju

Di Maktab Rendah Sains MARA
Tuntut ilmu jangan jemu
Ikrar taat setia pada guru
Berdisiplin selalu

Hari ini hari mulanya
Hari esoknya berjaya
Tingkatkan segala yang ada
Ke kuliah kita segera

Terima kasih MRSM Terendak.

0898-1, Eridanus B (1992-1995)

7 comments:

Anonymous said...

no 30's gross eww...anyway, nice visit down the memory lane.

Lynn said...

ni pian ke? haha!

lagu MRSM tu masih di ingatan! :)

pye:rudz said...

skolah aku tetap champion sebab kitorang bukan ada 1 tapi 2 lagu skolah yang diberi nama berilmu untuk berjasa 1 dan berilmu untuk berjasa 2. hebat kan?
haah, memanjangkan waktu assembly sebab kena menyanyi banyak lagu.

mafiaries said...

Alfian:Ni masa kat blok A.Saper punya ntah.

Lynn:A'ah Lynn.Tu Alfian.Kamceng sangat dulu2.Rindu.Hik! Nanti kita gathering, kita nyanyi lagu maktab,nak? :P

Pye: Isk!Satu fast number, satu slow number ker?

Lynn said...

boleh jeee!

Paksu said...

sho shweeet... memori daun pisang sangat...

Najwa_La said...

lagu itu mengingat kan saye kepada maktab saya juga...