Thursday, May 15, 2008

akhir nafas


Semalam aku daftar kat extdk.net, dan kemudian melalui forum yang rancak tentang sambutan Jubli Perak MRSM Terendak, aku turut membaca/melihat gambar-gambar kenangan lalu mengusik jiwa yang di tampal diforum.

Terbaca aku caption disalah satu gambar: Dari kiri: "Nama", arwah Wira, "Nama lagi" dan seterusnya. Terdetik disudut hati ku tentang persoalan akhir nafas kita yang entah bila kita tidak tahu. Arwah Wira adalah schoolmate aku di Terendak semasa tahun 1993 hingga 1995. Dan hanya semalam baru aku tahu, beliau telah tiada didunia ini. Al-Fatihah.

Siapa kita untuk tahu tentang hari akhir kita?

Tak lama, dalam bulan lepas housemate aku semasa tinggal di Taman Tenaga BBB, (arwah) Firwance meninggal akibat kemalangan. Beliau meninggalkan seorang balu, dengan dua anak. Arwah hanya tua setahun daripada aku. Dan kenanganlah yang beliau tinggalkan hari ini. Seorang sahabat yang baik, seronok bersembang dengannya, beliau aku panggil Wan-Cer telah pergi menemui Illahi selepas kemalangan semasa konvoi bermotosikal kuasa tinggi. Semasa menerima panggilan telefon daripada Kord, aku berada di Perak. Kesal sedikit hati kerana tidak dapat memberikan penghormatan terakhir aku untuk seorang kawan. Jenazah disemadikan di Sarawak.

Pada umur kita hari ini, siapa yang pasti dirinya akan hidup 40 tahun lagi?

Dalam akhbar mingguan dihujung minggu lalu, kisah superstar yang berubah menjadi islamik juga bercerita tentang diri masing-masing yang sering termimpikan tentang kematian. Itu juga menjadi satu faktor kenapa mereka insaf dan kembali ke jalan-Nya. Sesungguhya memikirkan tentang kematian itu satu fasa yang boleh mengubah jiwa kita.

Hari ini, aku memblog tentang "rasa" ku di hati tentang akhir nafas. Sedang aku sendiri tidak tahu bila nafas ini akan tiba akhirnya.

2 comments:

sherrina said...

jom gi Jubli Perak :)

Paksu said...

aku attend tahlil sebelum pengebumian Allahyarham Wira. Remuk hati siyut tengok ayah dia sampai kena papah sebab terlalu sedih.