Monday, December 17, 2007

Hilang fokus dan tercari-cari sesuatu yang hati dan otak tidak selari dalam mencarinya


Ya, begitulah lebih kurang rasa yang menyentap-yentap setiap sudut rasa dan kotak fikir aku.
Kebelakangan ini aku mulai rasa tidak terfokus. Mata aku berbalam-balam dan kadang kadang ada rasa denyutan laju dijantungku.
Bahana kafein, mungkin.
Tapi aku perlukan dos hitam bercampur susu ini yang memberikan mata aku peluang untuk berjaga tatkala angin ngantuk bertiup kencang. Aku perlu berjaga untuk menyiapkan tugasan-tugasan yang telah diamanahkan kepada ku untuk melaksanakannya.
Tetapi,
mata aku berbalam-balam ketika menatap skrin PC.
Aku tak boleh fokus pada tugasan aku.
Aku berhenti sekejap.
Menaip url YouTube.
Masih gagal menyegarkan mata,mengembalikan fokus.
Aku menaip blog aku sendiri. Membaca catatan-catatan kodok daripada pautan link disisi kiri blogku.
Kemudian membaca catatan-catatan sonsang oleh penulis blog yang kerap aku baca kebelakangan ini.
Tentang neraka (yang tiada langsung kaitan dengan agama:syurga dan neraka), tentang pemerhatian seorang melayu atau tentang perjuangan untuk Tanah Melayu.
Ya, pembacaan ini membuat aku kembali bertenaga.
Dan dalam berbalam-balam mata ini, aku meneruskan hal tentang seminar, tentang tesis aku yang tersangkut tak siap-siap, dan juga mencari sumber kerja kerana aku sudah tidak dibiasiswakan lagi.
Ada kerja kosong?

2 comments:

Anonymous said...

Saya amik kereta hari nih...sorry tak inform latest news...busy skit...

pye:rudz said...

inilah namanya kehidupan. kejap best, kejap tak best. kejap atas, kejap bawah.
semua ada hikmahnya.